søndag 26. november 2017

Hjemmelekser

Søndagen går med til hjemmelekser. Ikke av den vanlige typen, men vi går gjennom vår TF-104G på Gardermoen, i tillegg til å gå gjennom en stabel med TO-er. Det gjelder å ha nok kunnskap til å kunne fastslå at flyet i Tyrkia faktisk er en Ex-331 maskin, og ikke bare noe som ligner.

Ole Sigurd leter etter dataplater og andre kjennetegn i nesehjulsbrønnen.


Selvsagt skal vi først og fremst kikke etter dataplater og denslags, men vi vet ikke status på dette på tyrkiamaskinen. Derfor går vi i tillegg gjennom spesielle punkter som var norske, som andre F-104 ikke hadde.

Ett eksempel på dette er kroken. Norske fly hadde en krok for å fange en wire som var strukket på tvers av banen, litt som hangarskipsfly har i dag. Dette var for de gangene banen var så glatt at man ikke klarte å stoppe i tide. Hvis tyrkerne har montert ut kroken, har vi nå lært oss nok til å kjenne igjen hvor den skulle ha stått, og på den måten få en indikasjon på at det er "ekte vare".
I tillegg til en masse andre tekniske spesialiteter vi har gått gjennom, som kan være med på å gi oss en sikker identitet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar