Det andre museet som er plassert sammen med Iddis - grafikkmuseet - er Norsk Hermetikkmuseum. Det høres jo litt snålt ut, men Norge var i mange tiår store på produksjon av hermetikk, særlig fisk, og da brisling. Og hermetikk krevde gilde grafiske etiketter for å selge. Og, i motsetning til Iddis er ikke hermetikkmuseet nybygd, men tvert i mot gamle fabrikklokaler med gamle maskiner i gammel stil, med gammel innredning.
Man vandrer rundt i fabrikken, og med litt fantasi kan man se for seg at dagskiftet akkurat har gått til lunjs, og maskiner, apparater og bokser står som de var mens arbeidet pågikk. (Man må se bort fra at all brislingen er av gummi, og derfor ikke lukter gammel fisk).
Det gir en veldig nær og ekte formidling, man får virkelig innblikk i både teknologien og livet til de som jobbet på fabrikken, arbeidsmetoder og ikke minst sosiale forhold. Vi ser pakkebordet på bildet, her satt kvinner og la brisling i mønster i boksene, etter at de var saltet, røkt og halshugget.
Etter dette ble boksene lagt lokk på i store maskiner, og eksportert over hele verden. Og vi må ikke glemme at det ble påsatt gilde etiketter.
Vi får klare innsyn i et klassedelt samfunn, særlig eksemplifisert i fabrikkformannens kontor.
Her får han (det var nok en han) ordre fra fabrikksjefen på telefon (uten mulighet til å ringe ut) og sender så beskjeden videre ned i 1 etasje i et talerør.
Flott museum, helt annerledes enn grafikkmuseet, og etter min mening enda bedre enn den litt glatte fremtoningen til grafikkmuseet. Kort sagt, et must hvis du er i Stavanger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar