![]() |
LMU sine utsendte hos LMT |
Da har vi vært så heldige, siden vi har venner i F-35 prosjektet, å få besøke Lokheed Martin (LMT) sitt besøkssenter for F-35 og andre kampfly. I praksis er dette et lokale hvor besøkende og kunder kommer inn i det aller helligste og får tutet ørene fulle av reklame for vidunderflyet.
Det var veldig veldig lærerikt.
![]() |
Lysander i taket på UHC |
Det er faktisk slik at etter å ha gått en runde i NASM og i museets avdeling på Udvar Hazy Centre, (se bilde nederst) så er vi ganske ... eh... forundret over hvor mye reklame det er i museene. Og hvor påtrengende dette egentlig er. Så når vi fikk en omvisning i LMT sitt "reklamelokale" var vi der først og fremst for å lære litt om flyet, så for å planlegge fremtidig samarbeid ift museumsgjenstander, så for å se hva man kan få til av utstillingsteknikk og virkemidler når budsjettet er ubegrenset. Alt dette fikk vi. Det er noen lekre utstillinger, AV-tekniske ting, modeller, lyssetting osv osv.
Men det vi først og fremst er forundret over, er at reklamen er MINDRE påtrengende der enn på et museum. Selvsagt skal det være et salgsrom for kampfly og våpen, men likevel. Det var elegant, diskret, tøft, lekkert og gratis kaffe, men reklamen på museet (DENNE UTSTILLINGEN ER SPONSET AV XXXX) springer mer i øynene enn reklamen hos LMT. Underlig følelse, gitt.
Nå sitter vi (sikkert ved en feiltagelse) i Loungen til Air France og venter på flyet hjem. Her har de den vestligste sivilsasjons viktigste tre ting: Kaldt øl, raskt internett og velsignet stillhet. Snakkes!
LMU. Ut på Tur, Aldri Sur.
![]() |
Dornier 335 Pfeil. UHC |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar