tirsdag 15. april 2014

National Air and Space museum sponsor

Noen kjenner kanskje historien om Smithsonian og om museene på hovedparadegata i Washington, som heter The Mall. Uansett: The Smithsonian er en stor, non-profit organisasjon som driver en masse forskjellig forskning og museumsvirksomhet. En av hovedmuseene i Washington er NASM, Nationa Air and Space Museum. Det er svært, selvfølgelig, men utstillingsbygget på the Mall er ikke bunnløst. Derfor har man bygget en avdeling til, ute ved flyplassen, som kalles Udvar Hazy Center (UHC). Navnet kommer av den største sponsoren, en kar som tjente grovt på leasing av fly, og donerte mange penger til byggingen av UHC. Derfor får han navnet sitt på bygget, som en annen fotballstadion. Vi skal dit i løpet av dagen, før flyet går østover, for å kikke på skattene de har der. Det er et STORT bygg. Vent på bildene.

Felix B sin ballongkapsel

Men dette innlegget skulle handle om sponsing. Man kunne forvente at NASM med 10 millioner besøkende hvert år hadde billettpenger nok, MEN med gratis inngang er også de, verdens kanskje største flymuseum (USAF Museum er muligens større), fortsatt på jakt etter penger.

Her er et eksempel: Felix Baumgartner er en kar som valgte å hoppe i fallskjerm fra en ballong ca 124000 fot oppe i lufta, i en romdrakt. På veien ned brøt han lydmuren i fritt fall. Dette er selvsagt en greie som hører hjemme på NASM. Utstillingen er også på plass.

Det som imidlertid gjør det litt underlig, er at deler av historien, som noen av oss kjenner bedre, blant annet inneholder at mr B før hoppet ikke var særlig høy i hatten, og hadde lyst til å trekke seg. De hadde også tekniske problemer. Dette kommer ikke veldig godt frem (diplomatisk for ikke) frem i utstillingen. Der er det stort sett en amerikansk action-helt-presentasjon.

Solid sponset av Red Bull.

Er det sånn at vi i museene er på vei inn i sponsorverdenen, og hva betyr det for ivaretakelsen av historien fremover???

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar